070-522 00 22 nina@hallbaramaklare.se
Äkthet - Hållbara mäklare


Äkta mäklare säljer mer och mår bättre

Min nyårshälsning kommer med varm omtanke till dig, du hårt arbetande mäklare. Hälsningen handlar om äkthet.

God fortsättning på nya mäklaråret, kära du! Jag hoppas att du får vara ledig över helgerna och får välbehövlig vila och avkoppling! Alla mäklare får inte det, tyvärr. Några av oss är nästan lika trötta och slutkörda som när vi klev ut från kontoret före jul. Känner du igen dig? Läs i så fall det här inlägget! Det är fullspäckat med användbar kunskap och värdefulla råd.

Vad vinner du på att läsa vidare?
Du kommer lära dig hur du börjar träna för att undvika de negativa effekterna av så kallat känsloarbete som vi mäklare utför varje dag. Träningen kommer göra dig piggare, gladare och mindre påverkad av stress på jobbet och privat. Råden kommer spara på din värdefulla tid. Och tid är ju pengar och relationer, eller hur?!

Vadå äkta mäklare?
Vad tusan menar jag med äkta mäklare? Och varför säljer de mer? Jag svarar först med några motfrågor.

Känner du att du behöver gå in en roll för att vara trovärdig och lyckas som mäklare?
Har du behov av att sätta på dig en mask som skydd utanpå din egen personlighet för att klara av jobbet?
Tänker du ibland att den verkliga personen innanför masken inte riktigt duger i kombination med ditt yrke?
Tror du att det finns en särskild mall för hur mäklare ska vara som du vill passa in i, men inte lyckas?

Då ska du verkligen fortsätta läsa.

Mäklarmasken – skydd eller hinder
Att sätta på sig mäklarmasken menar jag är att svika sig själv och de fina kvaliteter som varje unik personlighet är uppbyggd av. Jag menar att det absolut går att kombinera ditt sanna jag innanför masken med din mäklartjänst.

Och resultatet, lovar jag, blir något mycket attraktivt och förtroendeingivande.

Med mäklarmasken på däremot hindras dina fina egenskaper från att synas. Den hindrar allt från att komma ut. Kärlek, närhet och sårbarhet. Din unika person döljs bakom masken. Du blir en mäklare i mängden och får så mycket svårare att vinna uppdragen. Du berövar omgivningen möjligheten att se ditt sanna jag. Det vinner varken du eller andra på.

Då köper kunden av dig?
Du känner säkert till att dina kunder köper alltid utifrån de känslor som du väcker hos dem, aldrig utifrån konceptet du presenterar. Du kan vara aldrig så påläst och övertygande, men väcker du inga positiva känslor hos kunden köper de inte av dig.

Starka positiva känslor kan bara väckas om du agerar äkta, öppet och ärligt. Och det handlar inte om att göra rätt eller att veta allt. Det handlar om att vara äkta, att visa vem du är, att vara mänsklig.

Så plocka fram din stolthet och ditt mod, lätta på mäklarmasken, och börja visa vem du är!

Släng mäklarmasken!
Föreställ dig att du, innan kundmötet, lämnar mäklarmasken utanför dörren och bara är dig själv! Tänk dig att du under hela arbetsdagen stannar i ditt unika och genuina sätt att vara med kollegor och kunder! Utan att förställa dig kör du ditt race på intaget med samma avslappnade förhållningssätt som till exempel under julledigheten. Inget slösande med tid och energi på att låtsas vara någon annan än den du är. Visst låter det skönt!

Det här kallar jag att vara autentisk och äkta i jobbet som mäklare. Att visa på utsidan det du tänker och känner på insidan och agera utifrån det på ett professionellt sätt.

LinkedInbesökare? – läs vidare härifrån!

Vad vinner du på att strunta i mäklarmasken?
Genom att använda din sanna personlighet i mäklarjobbet sparar du enormt mycket tid och värdefull energi. Det är också det smartaste sättet att orka jobba år efter år med oförminskad kraft och prestation.

När du lagt av dig mäklarmasken upplever kunder och kollegor tydligt att du är genuin och autentisk. De älskar det.

Kunderna känner sig trygga och får snabbt stort förtroende för dig. De vill köpa din mäklartjänst och de rekommenderar dig till sina grannar, vänner och släktingar tack vare din genuina utstrålning.

När förtroendet för dig vaknat accepterar alla kunder dessutom mindre misstag som begås. De kommer fortsätta att älska din tjänst. Det enda du behöver göra är att öppet och ärligt kommunicera vad som hänt samt rätta till misstaget, så klart.

Dina kollegor kommer trivas strålande bra med ditt äkta jag på kontoret. Du blir som ett stort: ”what you see is what you get”.

Det är oerhört attraktivt med människor som bjuder sin omgivning på äkthet, öppenhet och klara besked. Respekten från andra och din egen självrespekt växer fram ur äktheten.

Som grädde på moset får du tid och kraft över till andra roliga saker förutom mäkleri och lunch med kollegorna.

Vad kan du träna på för att locka fram din äkthet?
Nu är det dags för dig att plocka fram din nyfikenhet, en smula mod samt din vilja att testa litet.

Jag ber att du håller i minnet medan du läser att syftet med det jag skriver är ditt fortsatta välmående. Ett välmående som ska hålla i sig även när du lämnar julledigheten bakom dig och årets säljsäsong drar igång med full kraft.

Går det verkligen?
Är det möjligt att använda ett förhållningssätt baserat på mitt sanna jag i mäklaryrket? Är det verkligen hållbart i längden?

Du tänker kanske att det är en omöjlighet, att det inte går att fullt ut använda äkthet i kombination med mäkleri.
Det tar för lång tid.
Är för krångligt.
Kommer kännas obekvämt.

Då kontrar jag med att det VISST ÄR MÖJLIGT att både slänga mäklarmasken och goda bostadsaffärer.

Jag vill gå så långt som att hävda att äkthet är en absolut förutsättning för att bli stjärnsäljare.

Prova, vetja! Det är mycket enklare än du tror och det känns befriande. Visa på utsidan det du känner och tänker på insidan och agera utifrån det. Starta träningen med lätta och ”ofarliga” situationer i din vardag.

Berätta gärna för dina närmaste att du tränar och att det betyder mycket för dig. Det kan underlätta för dig och skapa mindre motstånd från din omgivning. 

Du kommer må så gott när du strävar mot att anamma detta briljanta förhållningssätt. Och mår du bra då blir du framgångsrik. Länge!

Så här börjar du träningen
Hur gör man då för att använda sitt sanna jag?

För att förhållningssättet ska bli hållbart börjar du med receptet som härrör från mitt tidigare inlägg.

Ta FÖRST ta hand om dig själv och dina behov, därefter ger du till andra vad de behöver!
Visst låter det enkelt?! Men för oss mäklare är det ofta svårt.

Vi upplever ständigt att man rycker och drar i oss från många håll samtidigt. Och vi vill så gärna att alla andra har det bra, såväl kunder som nära och kära.

Samtidigt längtar vi efter bekräftelse för saker vi gjort bra. Jag vågar påstå att många av oss mäklare är riktiga ”bekräftelsejunkies”. Därför hjälper vi gärna andra till rätta innan vi tar hand om oss själva.

Så hur tillgodoser man sina egna behov först? Vet vi ens vad vi behöver?

Hur tar du reda på vad du behöver?
En mycket relevant fråga för de fastighetsmäklare som är extremt lyhörda för andras signaler men ofta har sämre koll på egna behov.

Ett bra sätt att börja är att under ledighet ge dig själv välbehövlig vila och göra aktiviteter som du tycker om. För att lyckas med det behöver du lyssna till och ta dina känslor på allvar. Lyssna ordentligt och känn efter i kroppen vad dina känslor vill säga dig! Vilken information ger känslorna dig om vad du önskar dig och behöver? Känslor och behov är intimt sammanbundna. Tillgodose sedan de viktiga behov du fått information om. Då väljer du det som Du verkligen vill göra och det som Du njuter av.

Lättare sagt än gjort att känna efter
I början kan du uppleva det litet ovant att stanna upp och känna efter. Men jag menar att du med litet träning klarar det alldeles utmärkt. Och det är ett knep väl värt att kämpa för att lära sig. Arbetssättet att lyssna på känslor och välja ut dina behov är, som jag ser det, enda vägen till att må bra SAMTIDIGT som dina kunder och dina närstående får det som de vill ha. Det finns så klart andra vägar men de är inte lika effektiva och några vägar är dessutom inte hälsosamma i längden.

Du är viktigast!
Om du håller fast vid att i första hand vara uppmärksam på dina känslor och svara an på behoven kommer du alltid vara viktigast i ditt liv, du kommer först. När du lyssnar på känslorna, väljer och tillgodoser behoven får du mer kontakt med den du är. Ditt sanna och äkta jag. Detta förhållningssätt kommer hjälpa dig att ta hand om dig själv under arbetsdagen samtidigt som du med framgång möter omgivningens behov.

Är du en egoist?
Ordet egoist kanske dyker upp i ditt huvud. Tänk om dina närmaste tycker att du är egotrippad när du tränar på att tänka på dig själv i första hand. Då ska du förklara att det faktiskt är en gåva till dem, om de tänker efter.

Jag tänker i alla fall så här: om du tar ansvar för att tillgodose det som du behöver då kan människorna runt omkring dig slappna av och vara lugna med att du har det bra. De får de facto mer utrymme att koncentrera sig på vad de själva behöver och ta ansvar för det. Och om du behöver hjälp av dem med något så är du tydlig och ber om det. Gåvan då är att dina nära och kära inte behöver undra och gissa vad du önskar eller behöver. De kan bara svara ja eller nej om de kan eller inte kan hjälpa till. Enkelt för dem och enkelt för dig.

Voilà! Håll med om att det är fantastiskt generöst av dig att ta ansvar för vad du känner och behöver, och berätta om det för din omgivning!

Kritiska kommentarer kommer du att få. Men du klarar att låta dem passera. När man är sig själv får man stå ut med att bli kritiserad ibland. Men allt som du vinner på att vara äkta gör att du ändå väljer att fortsätta visa ditt sanna jag.

Känsloarbete – vad är det?
Skälen är nog lika många som antalet trötta mäklare till varför mäklare blir utmattade. Dock finns några orsaker som ter sig lika när man jämför mäklare som går in i väggen. Till exempel långa arbetsdagar med oregelbundna arbetstider, prestationsbaserad lön och brist på objekt att förmedla är skäl som påverkar de flesta.

Men jag menar att den orsak som påverkar mäklaren mest negativt och på längre sikt orsakar utmattningssyndrom är det så kallade känsloarbete som vi mäklare är experter på och utför varje dag.

Med känsloarbete åsyftas det arbete personer gör för att anpassa sina känslor efter vad som förväntas i sammanhanget. (Hochschild 2003:7 Emotional labor, The Managed Heart – Commercialization of human feel av Arlie Russel Hochschild (2003).

Den beskrivna anpassningen är tyvärr ett säkert sätt att blanda ihop sin egen personlighet med kundens känslor och behov, vilket för de flesta människor är mycket energikrävande i längden.

Jag hävdar att det finns risk att du som inte ser upp tappar bort dig själv och din sanna personlighet för identifikation med rollen som mäklare. Du glömmer bort att lyssna till ditt inre och kommer på sikt att må dåligt.

Känsloarbete i kombination med sammanblandning av arbetstid och fritid, med otydlig gräns mellan jobb och ledighet, förstärker ytterligare de negativa effekterna av känsloarbete.

”Yrket är mer som en livsstil”
Mäklarpersoner som kommit långt i identifiering med sin mäklarroll kallar ofta jobbet för en ”livsstil”. ”Jag är mäklare” istället för ”Jag heter Nina och jag arbetar som mäklare”. Det verkar som att personen inte ser sig själv som en unik individ vilken utför ett arbete. I mina öron framställs livsstilen mäkleri som något eftersträvansvärt och behagligt. Något som skapar framgång för mäklaren.

Jag hävdar motsatsen. Enligt mig kan överdriven identifikation med yrkesrollen i längden skapa det rakt motsatta. Dåliga säljresultat och dålig hälsa. I kölvattnet kan dessutom andra problem dyka upp. Till exempel relationsproblem, hälsoproblem och missbruksproblem.

Jag tänker att uttrycket livsstil signalerar hög grad av oönskad sammanblandning. Vi förväxlar lätt att kundens önskemål och behov tillgodosetts med att våra egna behov blivit tillgodosedda. Vi lever och andas in kundens värld. Det kan leda till en känsla av tomhet.

Känslomässig tomhet när affären är i hamn
Mäklare berättar om en tomhetskänsla som kommer när affären gått i lås eller en framgångsrik vecka är till ända. I stället för den glädje som de vill känna upplever de inga känslor alls. Nedstämdhet förekommer också. Man firar framgångarna med tårta och champagne men den äkta glädjen finns inte med. Ett tydligt tecken på att allt inte står rätt till.

Känsloarbetet har bidragit till för stor identifikation med rollen som mäklare. Ett hänsynstagande enbart till kunden medan mäklarens egna känslor och behov inte tagits i beaktande.

Det är så tragiskt, tänker jag, när känsloarbete leder till att den unika personen identifierar sig så starkt med sin mäklarroll att de egna signalerna ignoreras. 

Äkthet och inre motivation
Äkthet är dessutom, som jag ser det, den viktigaste vägen till att finna din mening med mäklarjobbet. Att uppleva arbetet som meningsfullt är av största vikt för att bygga upp en stark inre motivation. Så att du kämpar vidare mot dina mål trots tuffa utmaningar på vägen.

Motivation utifrån såsom extra hög lön för hårt arbete och ett pris som belöning för månadens högsta omsättning gör inte att din inre motivation utvecklas. Man kan lura sig själv som mäklare och tro att så länge man säljer massor och tjänar mycket pengar så har man funnit meningen med jobbet. Men så fungerar inte vi människor, visar forskning inom området. Vi behöver mer för att trivas. Vi behöver känna att det vi gör är meningsfullt för att motivera oss själva att fortsätta framåt.

Bekanta dig med ditt äkta jag så finner du lättare din mening med mäklarjobbet!

Behöver du min hjälp att träna på äkthet?
När du behöver stöd att mäkla utifrån din äkta och unika personlighet är du varmt välkommen att kontakta mig.

Vem är jag? Jag heter Nina Lindroos Hedlund och arbetar som samtalsterapeut, organisationskonsult, mentor och coach. Jag började i mäklarbranschen som 21-åring och har verkat som mäklare i 36 år både som anställd och i eget företag. Nu trappar jag ner mitt mäklande för att ägna mig helhjärtat åt den enskilda mäklarens välmående och hållbarhet i yrket.

Kvinna och mäklare
Jag brinner särskilt starkt för att du som är kvinna och mäklare ska förbli mycket framgångsrik och må riktigt bra under alla dina yrkesverksamma år.

Min största önskan för hela mäklarkåren inför 2022 är att antalet hållbara mäklare ska öka stort. Bara genom hållbarhet skapas goda bostadsaffärer som gynnar alla på marknaden.

Med varmaste nyårshälsningar
Nina Lindroos Hedlund

#Hållbaramäklare #Äkthet #Inre motivation #Känsloarbete #Kvinnaochmäklare #Stolthet #Nyfikenhet #Mod #Stress #Nedstämdhet #Utmattningssyndrom #Depression #Stjärnsäljare #Känslorochbehov #Hållbarhet #Meningsfullhet #Samtalsterapi #Mentorskap #Coaching #Godaaffärer

”Fåfäng?  Jag?  Näää!”

Jo, men visst är vi mäklare rejält fåfänga! Vi vill gärna se superpigga, toppsnygga och sunt friska ut hela arbetsdagen.

Absolut bästa knepet för att nå dit heter: sömn. Sömn är skönhetspillret nummer ett. Åldrande i raketfart är bara en av alla riktigt dåliga saker som du drabbas av om du sover för litet. Minskad sexlust är en annan. 
Sömn är dessutom den enskilt viktigaste ingrediensen för framgång på jobbet, och för fysiskt och psykiskt välbefinnande överhuvudtaget.

Vill du bli stjärnsäljare på kontoret? Satsa på 7-8 timmars sömn varje natt! Den tid som sömnen ”snor” från din arbetstid jobbar du snabbt in tack vare ökat fokus och ökad effektivitet.

Har du problem med sömnen? Till exempel natt efter natt har svårt att somna. Eller vaknar mitt i natten och kan inte somna om? Ta genast reda på orsaken bakom och åtgärda snarast!

Se till att ge dig själv återhämtning som du så väl behöver och förtjänar. Din kropp och din själ kommer att tacka dig

Kolla gärna på TED-talken ”You’re not getting enough sleep, and it’s killing you” för att få veta mer: https://www.ted.com/talks/matt_walker_sleep_is_your_superpower?utm_source=linkedin.com&utm_content=2020-12-11&utm_medium=social&utm_campaign=social

#åldrande #skönhet #mäklare #sömn #sömnproblem #brabeslut #bevaralugnet 
#stjärnsäljare #tålamodmedstruligakunder #hållbaramäklaresovergottvarjenatt

Varmt välkommen till Ninas tips- och bloggsida!

Här får du Ninas bästa tips och råd på hur du håller hela vägen som mäklare. Yrket som kräver att du har lyran full av strängar och får dem att ljuda alla samtidigt.

Ibland blir detta platsen för Ninas vilda reflektioner om jobbet, mäklarbranschens utveckling och möjliga förändringsvägar.

Du är också varmt välkommen att ställa frågor till mig och/eller kommentera det jag skriver. Hör jättegärna av dig genom att ringa eller maila.

Med värme / Nina

Konkurrerar digitala mäklartjänster ut de traditionella?
Eller behövs det mänskliga mötet för att skapa förtroende när det handlar om stora pengar?

Vi mäklare använder alltmer digitala verktyg i jobbet, vilket är till stor hjälp och sparar mycket tid. Men några av oss tar ett steg till och låter det digitala ta över nästan helt. Man låter it-teknik ersätta flera moment som annars sköts i det fysiska mötet.
Hur påverkas branschen av detta? Blir de digitala mäklarna framgångsrika? Eller behövs det fysiska mötet mer i den viktigaste affären i livet? Frågorna är många.

Jag tänker att digitalisering är jättebra. Men ingen digital teknik skapar förtroende i samma utsträckning som det mänskliga mötet.
Vad tänker du? Hiss eller diss för digital mäklartjänst?

Tänk…ett intag som sker digitalt. Vilken grad av kontakt behöver en säljare under första mötet med sin mäklare? Räcker ett digitalt möte när man står inför sitt livs viktigaste affär? Och vilken utmaning står du som mäklare själv inför? Att genom rutan kunna läsa av kundens behov och samtidigt skapa förtroende för dig och din tjänst. En fråga om träning? Kanske. Men rejält utmanande för de flesta.

Hur snabbt får du själv förtroende för en person som du träffar digitalt respektive fysiskt? Håll med om att det är lättare att bedöma om personen du möter fysiskt är någon du litar på och vill göra affär med. Särskilt om det handlar om en mycket viktig affär. 

Hur modiga är kunderna?
Så klart accepterar en person med digital vana möten om vad som helst via dator och telefon. Men om man är litet osäker inför sin viktigaste affär och känner sig obekväm med digitala möten, vågar man köpa mäklartjänsten över nätet då? Några är tillräckligt bekväma framför datorn, andra inte.

 

I grunden är vi människor rädda för förändring och vad den för med sig. Vi strävar efter trygghet. Dessutom ligger behovet av det mänskliga mötet i vårt dna. Så fort vi kommer ut ur moderlivet söker vi kontakt för att få vår egen existens bekräftad. Vi speglar oss i första bästa person som finns oss nära. I responsen från den andra personen blir vi till, vilket är livsnödvändigt för att vi ska överleva som små barn. Detta grundläggande beteende håller oss vid liv tills vi kan ta hand om oss själva.
När vi blir vuxna och behöver råd inför ett viktigt beslut väljer vi någon vi verkligen litar på. En kär vän, en partner eller en nära kollega. Vi går inte ut på gatan och hugger första förbipasserande för att be om råd. 

En bostadsaffär är för de flesta den viktigaste vi gör, och då om någon gång behöver vi en trygg hamn att segla in i, där vi är säkra på att vår affär tas om hand på bästa sätt även om problem uppstår och stormen rycker i förtöjningarna. Mäklare som arbetar på en nättjänst, menar jag, får inte samma nära relation till sina säljare som ”den fysiska mäklaren” har.

 Visst vill vi tjäna pengar, vi som arbetar med fastighetsförmedling. Vilka mäklare börjar då arbeta på en nättjänst? Vad är lockelsen? Trygghet? Allt annat som gör mäklarlivet kul och givande kan, som jag ser det, skapas som fysisk mäklare. 

Så vad ger medarbetarna hållbarhet hos nätmäklaren? Det låter verkligen himla bra med fast ersättning, pension och semester. För övrigt något att ta en allvarlig titt på för hela mäklarvärlden. Men hur fungerar arbetstiderna, kunderna kan oftast bara ”ses” när de inte jobbar. Kan arbetet hos en nätmäklare i realiteten innebära ännu högre arbetsbelastning jämfört med traditionellt mäklande? Jag är nyfiken.

Och vilka är drivkrafterna när man startar mäkleri via nätet?
Så klart är en drivkraft att tjäna mer pengar än vad mäklare kan generera genom att sälja sitt arbete timme för timme. Dygnet har ju bara 24 timmar så vill man tjäna mer pengar i nätmäkleriet behöver man utnyttja tiden effektivare. Och det gör bevisligen nätmäklaren. Men vad används de insparade timmarna till? Att höja kvaliteten på varje enskild affär eller att sälja fler objekt? Priset på nättjänsten är trots allt lågt och företaget behöver ju tjäna pengar för att gå runt.

Hög kvalitet måste vi kunna kräva av en mäklartjänst, som handhar vårt livs viktigaste affär. Hög kvalitet och goda affärer för alla inblandade är dessutom oundvikligen ett måste för att bevara mäklarkårens goda renommé.
Jag menar att det behövs fingertoppskänsla för att bedöma objektets potential och undersöka säljarens unika behov. Den känslan får mäklaren bara användning för genom ett fysiskt möte i bostaden tillsammans med ägarna.

Eller kanske har jag fel. Vi som fortfarande arbetar med fysiska möten med våra säljare, överskattar vi hantverket i bostadsaffären? Övertygelsen att varje objekt är unikt och behöver sin unika bearbetning för att affären ska bli så lyckad som möjligt, behöver vi titta närmare på den?

Slutligen: Är man uppväxt med det digitala kanske man som framtida blivande kund får lika stort förtroende för mäklare via en dataskärm som någon man träffar fysiskt. Fast dagens riktigt vana användare finns inte ute på bomarknaden ännu. De har svårt att ta sig in, tyvärr. Så kanske är nättjänsterna litet tidigt ute för att lyckas bra. Eller inte. Den som lever får se.

Att överleva på fjället och att mäkla bostäder.
Hur kan det ha med varandra att göra?

Jo, för när vi ligger nedgrävda i snödrivan och stormen tjuter utanför tältduken då gäller det att ta hand om varandra. Vi visar omsorg och ser till att den andre har det riktigt bra. Det håller humöret uppe och kreativiteten igång tills stormen bedarrat. 

Jag tänker att omsorg mellan kollegor på mäklarkontor fungerar likadant. Det ger en behaglig arbetsmiljö och förbättrad prestation.

Och det behöver inte vara kris och katastrof för att effekten ska bli tydlig. En liten omtänksam gest i arbetsvardagen kan göra all skillnad för kollegans humör och motivation.

När visade du senast litet extra bry-om för en av dina närmaste kollegor? Litet extra uppmärksamhet för att ”du är du”? 

Vi tror kanske att det tar för mycket tid och därför händer det inte särskilt ofta.
Men i förlängningen tar det inte alls av din tid.

För när du boostar någon annan får du samtidigt extra energi och mår bättre själv. Och mår du bra blir du mer effektiv i jobbet. En solklar win-win-situation.

Övning för hela kontoret:
Allas namn skrivs på lappar som läggs i ”lotteriburk”. Ner med handen i burken och dra var sin kollega som ni ska visa extra uppmärksamhet under den kommande veckan. Ingen mer än du vet vem som är föremålet för din omsorg. Men personen kommer garanterat känna av din energiboost.

Bekräfta kollegan till exempel med subtila komplimanger och beröm. 
Fråga om kollegan behöver hjälp.
Bjud ut på lunch.
Hämta kaffe.
Gläds tillsammans åt kollegans framgångar.
Lyssna empatiskt när kollegan berättar om en miss eller något tråkigt som hänt.

Helt enkelt, se till att din arbetskamrat mår så bra som möjligt.

Utvärdera! Hur känns det att ta emot och ge omsorg? Vad händer med energin och motivationen hos medarbetarna på kontoret?

Lycka till med att sköta om varandra litet extra den kommande veckanVem vet, kanske blir det till en vana.

Ska du gå eller ska du stanna?
Så hindrar du rädslan från att sabotera karriären

Funderar du på att byta mäklarkontor? Känns det pirrigt och förväntansfullt eller kanske jätteläskigt? 
Läs om hur du kan hindra rädslan från att sabotera ditt karriärbeslut!

TEXT: PETTER FREDRIKSSON på tidningen Chef

”Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta tar farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst.

Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val! Alla som någon gång sagt upp sig för att byta jobb känner nog igen det gnagande tvivel som infinner sig dagarna innan det blivit dags att tacka ja till den nya tjänsten och lämna in avskedsansökan. Plötsligt kan de dysfunktionella mönstren på arbetsplatsen börja te sig närmast charmiga. Och vad är det egentligen som väntar där på andra sidan?

”Du vet vad du har, men inte vad du får” är en gammal visdom som effektivt låser fast många i gamla hjulspår, när det i själva verket hade varit enormt berikande att skifta bana om vi bara hade vågat ta klivet. 

Rädslan för att misslyckas med till exempel en starta eget-satsning eller ett tvärt branschbyte är förstås inte ogrundad, men kanske får den överdrivna proportioner som inte alls motsvarar den faktiska risken?

På affärssajten Fast Company beskriver Tushar Garg, medgrundare till raketstartupen Flyhomes, våndan över de ”tänk om”-scenarier som spelades upp innan han till slut vågade satsa på eget 2015. Och tur var väl det – mäklarföretaget är idag på god väg mot 200 anställda och fick nyligen ett investeringstillskott på 141 miljoner dollar. ”Frågorna hjälpte mig att se mina farhågor för vad de verkligen var: legitima betänkligheter, möjliga utfall, inbillade problem eller rena icke-frågor. Jag kunde då hålla siktet på mina mål och fatta ett objektivt beslut – inte ett baserat på rädsla”, skriver Tushar Garg.

Detta är frågorna du bör ställa dig själv innan du gör slag i saken:

Vilka är alla de möjliga riskerna?
Dra fram alla gamla spöken i ljuset och gör en lista över det du är rädd skulle kunna hända. Skriv ner allt du kommer på, från det lätt ofördelaktiga (till exempel att det blir svårare med dagis på grund av längre restid) till det värsta tänkbara (att familjen hamnar på gatan). Var riktigt långsökt och ventilera din oro.

Hur värderar jag riskerna?
Gå igenom din lista över risker och tilldela dem värden, antingen fysiska eller immateriella. Bedöm hur pass acceptabla förlusterna skulle kännas för dig. Att inte kunna ta ledigt under den tid det tar att etablera en egen verksamhet kanske vägs upp av att du kan jobba hemifrån och därmed spendera mer tid med familjen. 

Vad kan du själv lösa?
Du upptäcker antagligen att du har punkter på din lista som du inte kan eller vill kompromissa med. En del av dessa risker kanske du kan neutralisera. Ett enkelt exempel: Drömjobbet på annan ort hindras av att dubbelt boende inte ryms i ekonomin. Kan du då hyra ut din bostad är detta inte längre ett problem.

Vänd på steken!
När du luftat alla dina tvivel är det dags att göra det omvända. Lista istället allt det fantastiska som skulle kunna hända om du satsade på din dröm. Vad är det bästa som skulle kunna hända? Tänk stort, men bedöm samtidigt hur troligt det är att din önskan slår in. Beskriv de potentiella vinsterna, till exempel att din vardag skulle kännas mer meningsfull.

Vad kostar det att avstå?
Fundera på vad du skulle kunna komma att ångra längre fram om du inte tar vara på tillfället nu. Vilka effekter får det om du håller dig till säkra kort, och vad skulle du då kunna bli utan? När du brutit ner beslutet i beståndsdelar kan du lättare avgöra vilket vägval som innebär minst reell risk men som skapar mest värde för dig”.

Behöver du hjälp att utforska eller förbereda ditt nästa karriärsteg? Kontakta Nina Lindroos Hedlund här.

Varför kan inte mäklare ta betalt?

Skär mäklare guld med täljkniv? Det tror många som jag möter. Men det är inte alls sant, eller hur?! Vi mäklare jobbar både stenhårt och långa dagar. Vi ger allt i jobbet.

Vi ger oss fullkomligt hän åt våra kunder och deras behov. De får ofta alla våra vakna timmar. Vi skapar underverk vid förmedling av deras bostäder. Men att med stolthet stå upp för oss själva och ta rimligt betalt för vår proffsiga mäklartjänst, det gör vi inte.
Istället arbetar vi frivilligt helt gratis i flera timmar per kund innan vi kan börja debitera. Vilket ofta dröjer år. Och många gratisvärderingar blir det. Massor av oavlönat arbete. Varför?

Och ännu värre blir det när VI BETALAR KUNDEN. Vi ger bort vår dyrbara expertis gratis och ger kunden dessutom en extra gåva. Ni vet hur det går till: någon hör av sig som nappat på mäklarfirmans erbjudande om hembesök mot till exempel cashpoints på välkänt flygbolag eller bjudmiddag på krogen. Personen ska ”eventuellt sälja, men vet inte när”. Vi snabbar oss iväg på kostnadsfritt besök i kundens hem. Och tillbaka på kontoret jobbar vi fram en marknadsvärdering. Flera timmar av gratis arbete har passerat. Och som kronan på verket ger vi kunden en dyr present. HELT GALET!

Jag efterlyser STOLTHET i mäklarbranschen.
VARFÖR ska vi jobba gratis? Finns ingen anledning alls, som jag ser det. Vi behöver putsa upp SJÄLVRESPEKTEN och inse vårt värde.
Om inte….gräver mäklarbranschen långsamt sin egen grop. Arvodena sjunker i takt med att kunderna får gratistjänster. Så klart vill ingen säljare betala vad en genomförd försäljning egentligen är värd om vi mäklare skänker bort våra arbetstimmar gratis. Ser vi inte vårt eget värde, gör inte kunden det heller.

Det här innebär samtidigt hälsorisker. Utbrändhet lurar runt hörnet för många mäklare och ännu fler blir tvungna att ge upp sitt drömjobb. De kan inte försörja sig på mäkleriet. Tragiskt, tycker jag.

Nu är det dags att hjälpas åt för att generera massor av härlig stolthet och rakryggad självrespekt för alla oss i mäklarkåren.
Du fantastiska multibegåvade mäklare, sträck på dig och börja ta betalt!

Med värme
Nina 
(och förlåt om jag låter litet ilsken i detta inlägg. Det är tuff kärlek från mig till dig!)

Utan stolthet och självrespekt finns det fler hot som lurar runt hörnet men det tar vi i ett annat hotiverande inlägg längre fram.

Har ni härskare på kontoret?

Har ni härskare på kontoret?
Härskarteknik på måndagsmötet eller vid middagsbordet? Möts din idé av chefens förlöjligande? Behandlar kollegan dig som luft? Blir du avbruten mitt i en historia? Himlar partnern med ögonen när du pratar?

Detta är att subtilt förtrycka andra människor för att behålla sin maktposition och hävda sig själv. Du känner dig kanske tystad, tillplattad eller sårad. Din upplevelse är avgörande för hur tekniken tar. Den fastnar inte på alla. Och alla ”härskare” är inte medvetna om sitt beteende. 

Du ska så klart säga till när något blir fel för dig. Men att ge igen eskalerar bara till maktspel som kan pågå länge. Bäst är att inte reagera i affekt och istället andas, hinna tänka efter och ta upp situationen vid ett senare tillfälle. Allt smart man skulle sagt i stunden kommer ofta flera timmar efter händelsen.

Säg ifrån på ett tydligt och underbyggt sätt. 
Om du behöver säga till snabbt: ta ett par djupa andetag och utgå ifrån att personen inte hade avsikt att vara elak. Till exempel: ”Oj, nu upplevde jag att jag inte fick prata klart”.

I bästa fall leder ditt tydliga agerande till att satta hierarkier och dåligt beteende förändras.

Stå kärleksfullt upp för dig själv och stötta också kollegor som behöver det! Och läs mer här

Med värme
Nina

Tänk om du hade fri arbetstid!
Fri arbetstid. Om du själv kunde bestämma var dina arbetstimmar ska förläggas. Hur skulle det bli, tror du? 

Läs om smitaren i oss här Om upplevda fördelar och nackdelar med fria arbetstider.

Jag önskar dig en givande arbetsvecka.
Ta hand om dig!

Behöver du hjälp att införa fria arbetstider på ditt kontor? Ring eller maila Nina. Välkommen!

Älskar hållbara mäklare stress?
Visste du att om du älskar stress blir du inte sjuk av den? Din inställning till stress avgör hur din kropp reagerar under ett stresspåslag.

Nu är hösten igång med full fart framåt. I vardagslivet ökar vi tempot markant och samtidigt rivstartar bostadsmarknaden och vi fastighetsmäklare följer med.

Stress är något oundvikligt som vi hanterar varje dag. Och vi kan välja hur vi påverkas av den. Positivt med kraft och glädje eller negativt med kroppsliga symptom och nedstämdhet.

Om du tänker positiva tankar om din stress, som till exempel, ”Ja, nu pumpar hjärtat på snabbt och bra. Det är min kropp som förbereder sig för att klara utmaningen” så påverkas inte ditt hjärta och dina kärl negativt.

Om du däremot tänker, ”Åh, nej! Jag klarar inte det här! Nu bankar hjärtat som en stångjärnshammare. Tänk om jag får en stroke” då ökar pulsen ännu mer och du börjar kanske både svettas och skaka.

Låter receptet för enkelt för att vara sant – att älska stress och tänka positivt?

Forskning visar faktiskt att positivt förhållningssätt till stress ger samma kroppsliga reaktioner som när du upplever glädje. En glädjefylld stress!

Och som med all utveckling krävs det träning för att ändra inställningen till något vi levt med länge.

Kolla på videon vad forskningen säger! Det är en TED-talk om hur vi kan välja att förhålla oss till vår stress.

Behöver du hjälp att träna på en positiv inställning till din egen stress? Ring eller maila Nina. Välkommen!

Du är inte otrevlig för att du säger nej.

Ett ”nej” från dig betyder bara att du inte vill, inte kan eller att det som den andra personen ber om inte är bra för dig, just då.

Och kom ihåg, ett ”nej” till något är samtidigt ett ”ja” till något annat. Ofta ett ”ja” till dig själv och det som du behöver bättre just då.

Att personen blir besviken, arg eller sur är inte ditt ansvar. Du har faktiskt inte ansvar för hur andra människor känner.

Däremot har du ansvar för att tillgodose det som du behöver.

Och du säger ju inte nej till allt som personen ber om eller föreslår, bara till sånt som inte går i linje med vad du behöver och längtar efter, just då.

Känns ofta i magen om det är ett ja eller ett nej som gäller.
Prova att följa den känslan under en dag, och se hur det blir för dig!

#viktigastförst
#mäklare
#tahandomdig
#stress
#välmående
#personligutveckling
#självledarskap
#hållbaramäklarehållerhelavägen

Äntligen! Now we’re talking!
Mäklarsamfundet skriver idag:
”🙋‍♂️ Sunda anställningsvillkor, som inte skapar risker för arbetstagare och arbetsgivare, är viktigt för att fortsätta locka talanger till fastighetsmäklarbranschen. Det är också en förutsättning för långsiktiga och hållbara karriärer för Sveriges fastighetsmäklare.
📝 Därför har Mäklarsamfundet tagit fram riktlinjer för anställningsvillkor i fastighetsmäklarbranschen. Läs och hämta dem här!”
https://lnkd.in/dytCRbs

hallbaramaklare
hygienfaktornummerett anställningstrygghet

Sömn och mäklarkarriär – hur hänger det ihop?

Semester och bra sömn hör ofta ihop. Men hur är det när vi jobbar? Sover du bra när mäkleri och vardagspussel snurrar på?

När vi stressar, oroar oss, har relationsproblem eller är sjuka blir sömnen dålig. Vi tappar mycket av vår normalt höga kapacitet.

Läs mer om hur god sömn gynnar din karriär och ditt privatliv.

Hoppas du har möjlighet att njuta av det härliga sommarvädret!

Reparera relationen – en utmaning för mäklare ?

Att reparera en spricka i relationen är ofta svårare än vad videon visar. Men en fin film är det och ett tänkvärt budskap. Äktenskap och samboförhållande kan kanske räddas om kommunikation, självinsikt och enkel närhet är möjlig.

2004-2005 separerade jag och min make. En mycket kaotisk och smärtsam tid för hela familjen. Men vi jobbade oss igenom våra problem och kom ut på andra sidan. Idag lever vi tillsammans med förnyad insikt om oss själva och vad vi vill med vår relation. Jag är så oändligt tacksam för vår jobbiga tid. Tack vare den har vi en djupare och mer kärleksfull relation än någonsin tidigare.

Brottas du med jobbiga tankar om din relation? Behöver du prata med någon som hjälper dig att reflektera runt din situation och möjliga vägar till förbättring för dig och för relationen? Ta hjälp av Hållbara Mäklares samtalsterapeut och mäklare Nina Lindroos Hedlund.
Nina har sex års erfarenhet av mäklare med relationsproblem och har arbetat som mäklare i 31 år. Ring eller maila!

Vill du titta på videon? Klicka här!

Utbrändhet – Håller du koll på varningssignalerna?

Mäklaryrket är så fantastiskt givande och roligt
. Du träffar många härliga människor. Du får utlopp för din kreativitet och förmåga att hitta smarta lösningar och samtidigt hjälpa personen till livets kanske viktigaste affär. 


Men det kan bli för mycket av det goda.
Våga stanna upp och känna efter! Fråga dig själv: “Hur mår jag egentligen? Hur fungerar sömnen? När orkade jag träna senast? Åt jag lunch idag eller blev det en snabb kopp kaffe? Har jag svårt att koncentrera mig? Irriterar jag mig ovanligt mycket på partnern eller på barnen?” Kolla gärna av en gång i veckan!


Känner du igen någon av dessa varningssignaler? Då är det dags att dra ner på tempot och se till att få återhämtning både efter arbetsdagen och arbetsveckans slut.

Vill du ta reda på om du är i farozonen för utmattning eller vad du kan göra för att undvika att hamna där? Hör av dig till mig! 070-5220022 eller nina@hallbaramaklare.se

Jag har varit där du är och hjälper nu andra mäklare att jobba förebyggande för att undvika utbrändhet och för att bli långsiktigt hållbara.

Ingen tackar dig när du kört slut på dig. 

Med värme
Nina